Dr Paul Ennis adalah pembantu penyelidikan di Pusat Inovasi, Teknologi & Organisasi di University College Dublin, yang mengkhususkan diri dalam kajian bitcoin dan blockchain.

Dalam sekeping pendapat ini, Ennis mengambil menyelam ke dalam jenis subkultur bitcoin dan cryptocurrencies membolehkan, mengesan asal-usul mereka dalam libertarianisme – dan seterusnya


Tidak semuanya boleh disamakan – itulah truism yang mungkin berlaku untuk bitcoin di atas semua.

Baru-baru ini, penyelidik dari City University dan Stockholm University memperkenalkan konsep "organisasi bandit ," menyebutnya "suatu bentuk persatuan atau 'band' (sering dipimpin oleh individu berkarisma) ruang di luar kredibiliti kebangsaan dan / atau antarabangsa tetapi di dalam organisasi praktikal dan moral harian khalayak tertentu. "

Bitcoin, seperti yang kita semua nampaknya secara intuitif, tidak cukup komuniti dalam erti kata biasa.

Untuk alasan ini, saya telah mula menggambarkannya sebagai tanah penyamun, "Bitcoin Country," istilah yang menandakan rantau tanpa undang-undang yang separuh autonomi penuh dengan penyamun, beberapa yang mulia, ada yang tidak, dan yang paling pasti tidak bersatu .

Terlalu formless menjadi sebuah negara, terlalu amorf untuk menjadi sebuah syarikat, anda boleh memikirkan Bitcoin Negara sebagai sejenis perbatasan yang terdesentralisasi secara digital.

Pemberontak

Ahli sejarah Eric Hobsbawm menyediakan model pendahulu awal sebagai penyamun sosial yang, walaupun sering ganas, disambut oleh masyarakat tempatan sebagai heroik atau menentang

Dengan cara ini, kisah asal bitcoin adalah penipu yang lazat, pada dasarnya salah seorang individu yang, melalui suatu prestasi yang luar biasa, mengawal raja jahat. Semuanya lebih baik jika raja telah menjadi naib dan najis hingga ke titik kehancuran kewangan.

Yang lain, pahlawan yang sedikit lebih kontroversial, yang beroperasi di pinggir tepi, adalah pasar gelap dalam pasaran gelap, bayu Bitcoin Country.

"Para fasis sentiasa menggunakan naratif 'Kami adalah kesatria putih dalam perisai bersinar yang melindungi terhadap ancaman. Kami datang ke sini dan kami keluar dari kegelapan dengan keputihan tulen.' Itulah cerita palsu kerana ada korupsi di kastil-kastil itu. Dasar sebenar kekuasaan terletak pada kita, kita adalah kegelapan. "

Dalam petikan di atas, pemaju bitcoin anarkis Amir Taaki menetapkan, dalam konteks dokumentari mengenai pasar gelap gelap asal, Silk Road, tema bersama dalam budaya libertarian digital: penubuhan, secara umum ditafsirkan , rasuah.

Bukan sekadar korup, korupsi itu bertukar menjadi "keputihan", bentuk legitimasi organisasi tradisional, dan ia menggunakan naratif ketakutan untuk memastikan kami mempercayai mereka.

Kita memerlukan polis untuk menghentikan jenayah, kita memerlukan tentera untuk menghentikan penceroboh dan perkhidmatan perisikan untuk menghentikan pengganas. Retorik Taaki adalah hiperbolik, tetapi ia mengandungi, secara tersirat, dua pandangan penting. Yang pertama adalah bahawa legitimasi organisasi pihak berkuasa pusat dihubungkan dengan kami meletakkan kepercayaan kami kepada mereka sebagai pertukaran untuk perlindungan daripada ancaman (Taaki menyeru "penjagaan" ini sedikit kemudian dalam ucapannya).

Yang kedua, pandangan cypherpunk, adalah tindak balas yang kuat terhadap keadaan ini, dalam konteks dunia digital, adalah penciptaan sistem teknologi yang menjejaskan hubungan kuasa ini, "dasar sebenar kekuasaan terletak pada kita."

Dimensi radikal

Sistem-sistem Taaki ini membincangkan akan berusaha menjadi tidak percaya, tanpa mempunyai kuasa pusat dan, dengan ketara, mereka tidak memerlukan legitimasi. Adalah penting untuk mengingati bahawa libertarians digital tidak mencadangkan suatu undang-undang yang melawan hak milik mereka.

Mereka tidak mendakwa kedudukan yang benar-benar sah. Sebaliknya mereka bersenang-senang menjadi "kegelapan."

Sistem ideal mereka tidak memerlukan "penjenayah," tidak ada pihak ketiga yang dipercayai, tidak ada "legitimasi" dalam sebarang pengertian tradisional. Memandangkan semangat anarki semacam itu, tidak menghairankan bahawa libertarians digital ditarik ke arah kawasan-kawasan yang dianggap luar batas oleh pihak berkuasa, seperti ekonomi bayangan.

Jalan Silk bukanlah satu-satunya latihan dalam keusahawanan menyimpang, tetapi " dipersembahkan sebagai cara untuk membongkar negeri ." Profesor Universiti David Golumbia nota bahawa dalam wacana bitcoin yang lebih luas "idea bahawa kerajaan itu sendiri bersifat jahat" muncul dengan "kuasa tertentu."

Ia adalah satu bentuk aktivisme yang melibatkan "prefiguration" politik yang menopang masyarakat.

Prefiguration adalah konsep yang ditemui di tradisi Marxist anarkis dan autonomi kiri dan dibangunkan berhubung dengan pasar kriptografi. Seperti kebanyakan bentuk radikalisme politik, libertarianisme bergantung pada membayangkan dunia yang belum wujud. Menyedari bahawa ini adalah kes, aktivis radikal sering harus mencari kaedah yang membenarkan kepercayaan mereka dalam projek itu.

Untuk tradisi anarkis dan autonomi, ketegangan ini muncul dengan jelas dalam pergerakan seperti Menduduki Wall Street.

Seperti Mathijs van de Sande menerangkan politik prefiguratif perlu dilihat dari segi tindakan yang sentiasa berubah untuk menjadikan dunia penganutnya ingin melihat, tetapi tanpa sebarang pertalian arus perdana. Penting untuk penyusunan semula adalah penyongsangan halus dalam pemikiran kiri.

Dalam Marxisme tradisional, hubungan dengan kerajaan secara langsung bersifat antagonis; ada yang bertentangan dengan kerajaan.

Dalam pandangan anarkis dan autonomi, ini menjadi terbalik. Di sana, untuk meminjam dari Indignados Sepanyol, "Kami tidak menentang sistem. Sistem ini menentang kami."

Ini mentakrifkan semula sifat penentangan sebagai tumpuan pada bagaimana yang terbaik dapat membina dunia baru walaupun "campur tangan" negara. Ia nyata sebagai proses instantiasi cita-cita abstrak untuk datang melalui amalan yang berlaku di sini dan sekarang

Matlamat utama adalah untuk bertindak "seolah-olah seseorang sudah bebas".

Keluar dari suara

Negeri itu harus melarikan diri daripada diganti. Dengan kata lain, " keluar melalui suara ."

Menurut ahli ekonomi Albert Hirschman, dua pilihan yang terbuka kepada semua anggota organisasi yang tidak berpuas hati adalah keluar atau suara. Orang boleh keluar dari organisasi atau suara tidak puas hati.

Libertarian terkenal dengan keinginan mereka untuk keluar atau, sekurang-kurangnya, pilihan untuk keluar dan, sebagai wartawan cawan Brian Doherty terdapat banyak percubaan untuk melepaskan apa yang mereka anggap sebagai penutupan pilihan utama , negeri itu.

Konsep keluar bahkan telah membawa kepada percubaan untuk mewujudkan negara-negara yang baru, yang dikenal sebagai negara-negara mikro, kegagalan mereka didokumentasikan dalam klasik libertarian yang tidak jelas " Bagaimana Memulakan Negara Anda ." Boleh dikatakan bentuk keluar yang paling berjaya telah berlaku dengan hanya bergerak ke laut, seperti yang terkandung dalam visi romantis kita lanun anarkis, tetapi juga di negara mikro yang paling berjaya sepanjang masa, Principality of Sealand, platform minyak luar pesisir yang terletak tidak jauh dari pantai Suffolk, England.

Nama Dread Pirate Roberts membangkitkan status pembajak bajak laut ini dengan jelas (Ross Ulbrich, yang menjalankan Silk Road di bawah nama itu, walaupun mencatatnya dalam perbincangan dengan Variety Jones). Dia tidak hanya menggambarkan dunia komunitinya mahu melihat, tetapi telah menghasilkan ruang, sebuah negara mikro yang terletak di luar pantai Clearnet, di mana undang-undang (seolah-olah) tidak lagi digunakan

Sebenarnya, apa yang dicapai Ulbricht adalah pernikahan libertarian digital berpikiran tinggi yang unik dengan proses rutin membeli dan menjual narkotik.

Bagi kebanyakan peserta, penglibatan mereka dengan Silk Road telah menggerakkan rasa kebebasan untuk mengkonsumsi ubat pilihan mereka dalam konteks tidak membahayakan orang lain, menjajarkan peserta dengan falsafah cyber-libertarian DPR.

Pengaruh Konkin

Dalam istilah yang lebih formal, legitimasi organisasi di Jalan Sutera telah dipastikan dengan menggambarkan tindakan "biasa" membeli dan menjual narkotik sebagai suatu tindakan kebebasan.

Bagi Ulbricht, kejayaan Jalan Silk adalah sejajar dengan ajaran pengaruh intelektualnya yang paling penting, Samuel Edward Konkin III. Tokoh yang agak kabur, Konkin mengembangkan seumpama libertarianisme yang dikenal sebagai agorisme pada awal 1970-an. Dalam sejarah libertarianismenya yang sangat terperinci dan menyeluruh, rujukan Doherty hanya lima kali dan tidak sekali dalam apa-apa cara yang penting.

Sesungguhnya, Konkin seolah-olah telah "jatuh" daripada tradisi, tetapi ini konsisten dengan penolakannya terhadap Parti Libertarian sebagai semata-mata paradoks, lebih suka menggalakkan aktivisme pasar gelap di mana seseorang boleh "melakukan ketidakpatuhan awam dengan menguntungkan." Tidak jelas bagaimana Ulbricht pertama kali menjumpai Konkin, tetapi mungkin ada semangat kesejahteraan kepada mereka, kedua-duanya telah mempelajari kimia untuk memperoleh ijazah lanjutan.

Konkin mencadangkan kursus dua untuk membawa agorisme menjadi: (1) kedudukan teoritis yang dikenali sebagai "ekonomi pendirian kaunter" atau "kaunter ekonomi" untuk jangka pendek, dan (2) dimensi praktikal " aktiviti. " Untuk Konkin hanya segelintir yang memahami agorisme, dalam pengertian teori, tetapi ini tidak bermakna bahawa kegiatan kaunter ekonomi tidak berlaku.

Konkin berminat untuk meraikan pengganas yang tidak sedarkan diri yang mengisi dunia kita: dodgers cukai, pengendali pasar hitam, pelacur dan sebagainya. Di sinilah Konkin dapat dipertimbangkan secara radikal secara radikal.

Penciptaan pasaran hitam adalah untuk Konkin suatu tindakan agorisme di mana "poket" kecil budaya pelucutan menjadikan pasaran lebih berkesan daripada yang dapat diberikan oleh negara. Lebih cekap lagi poket ini semakin banyak orang dalam ekonomi putih akan berubah menjadi agorisme.

Konkin meninggal pada tahun 2004, tetapi dia telah meramalkan, seawal pertengahan tahun 1980-an, bahawa internet membuka kemungkinan agorist. Kenyataannya patut dikutip sepenuhnya, memandangkan pengaruhnya terhadap Ulbricht:

"Ledakan internet telah membawa Negara Amerika – pada masa ini, untuk apa-apa cara – untuk membuang tentakelnya dalam peraturan industri maklumat. Setiap sesi perundangan, bagaimanapun, membawa percubaan baru untuk cukai dan kawalan World Wide Web Tetapi pertimbangkan ini: sekiranya kaunter ekonomi menjilat masalah maklumat, ia akan menghilangkan risiko yang ditimbulkan di bawah ancaman Negara, iaitu, jika anda boleh mengiklankan produk anda, sampai kepada pengguna anda dan menerima pembayaran (a bentuk maklumat), semua di luar kemampuan pengesanan Negeri, apakah penguatkuasaan kawalan akan ditinggalkan? '"

Ini adalah, secara langsung, apa sahaja Silk Road.

Bahkan lebih prescient adalah bahawa Konkin mengiktiraf kepentingan enkripsi sekitar masa yang sama.

Menyedari bahawa penyulitan itu bermaksud "tidak boleh mencapai invois, senarai inventori, akaun dan sebagainya dari Kaunter Ekonomi," proto-konsepsi Konkin mengenai kriptomarket itu bermakna dia sampai pada gagasan itu sebelum bahkan cypherpunks.

Keretapi berkarat imej melalui Shutterstock


                     Pemimpin dalam berita blockchain, CoinDesk berusaha untuk menawarkan platform terbuka untuk dialog dan perbincangan mengenai semua perkara yang menghalangnya dengan menggalakkan artikel yang disumbangkan. Oleh itu, pendapat yang dinyatakan dalam artikel ini adalah karya penulis sendiri dan tidak semestinya mencerminkan pandangan CoinDesk.

Untuk maklumat lanjut mengenai cara anda dapat menyerahkan pendapat atau artikel analisis, lihat ] Panduan Kerjasama Editorial atau e-mel [email protected] .
                                            
                


Artikel teresebut dipapar and diterjema dari petikan sini.