Pengenalan Kepada "the =" "satoshi =" "revolusi =" "baru =" "book =" "by =" "wendy =" " "" bitcoin.com = "" title = "Introduction To" /> </a data-recalc-dims=

              
              

              
                Disediakan
              

              
                    
            

            

Revolusi Satoshi: Revolusi Ekspektasi Rising, Bab 1 (bahagian 1).
oleh Wendy McElroy

Bahagian Satu: Masalah Pihak Ketiga Dipercayai
Bab Satu: Mendengarkan Masa Lalu

"Masalah akar dengan mata wang konvensional adalah semua kepercayaan yang diperlukan untuk menjadikannya berfungsi. Bank pusat mesti dipercayai untuk tidak merendahkan mata wang, tetapi sejarah mata wang fiat penuh dengan pelanggaran kepercayaan itu. Bank mesti dipercayai untuk memegang wang kami dan memindahkannya secara elektronik, tetapi mereka meminjamkannya dalam gelombang gelembung kredit dengan tidak sedikit pecahan dalam simpanan. Kami perlu mempercayai mereka dengan privasi kami, mempercayai mereka agar tidak membiarkan pencuri identiti mengalirkan akaun kami. "
Satoshi Nakamoto

Sistem tidak percaya adalah salah satu yang tidak bergantung kepada niat para peserta, yang mungkin terhormat atau jahat. Sistem berfungsi dengan cara yang sama tanpa mengira niat. The blockchain, dengan protokol peer-to-peer yang juga telus dan tidak berubah, tidak percaya. Niat menjadi penting hanya apabila terdapat perantara yang mesti dipercayai. Motif baik atau buruk pihak ketiga menjadi aspek penentu urus niaga dan meletakkan pihak lain atas rahmat kejujurannya. Ini adalah masalah pihak ketiga yang dipercayai.

Secara kecil-kecilan, masalah itu akan sentiasa wujud kerana ada saatnya seorang perantara berguna atau perlu. Pihak ketiga yang sesuai dipercayai, boleh dipercayai dan kompeten. Sesetengah orang tidak jujur. Mereka mencuri, menjual terlalu banyak, berbohong atau mengkhianati keyakinan pelanggan mereka untuk membuat keuntungan melalui bayaran. Sekiranya penipuan adalah satu-satu acara dan pihak ketiga yang lain tersedia, kerosakan adalah terhad. Kedua-dua orang mengambil perniagaan mereka di tempat lain, pertimbangkan untuk menyaman, melaporkan penipu kepada pengawas perniagaan dan memberi amaran kepada orang lain.

Satu pihak ketiga yang tidak jujur ​​sekali tidak menjadi masalah Satoshi Nakamoto ditangani ketika dia menggunakan Bitcoin sebagai tuas untuk menghidupkan dunia. Ia adalah rasuah yang diterapkan dan berterusan kerajaan dan bank pusat dari mana orang biasa tidak dapat melarikan diri. Hampir setiap orang yang bekerja di atas meja, menjalankan perniagaan, membeli barangan dari kedai, menerima faedah kerajaan atau cukai yang dibayar harus menerima fiat yang terus terjun dalam nilai akibat inflasi. Hampir setiap orang yang menggunakan kredit, cek yang diterima, mengambil pinjaman, menjalankan perniagaan atau melakukan perniagaan di luar negeri perlu menggunakan bank yang mencuri seperti penyihir mabuk.

Kepada orang biasa, keadaan itu kelihatan tidak ada harapan. Bersaing dengan kartel perbankan kerajaan adalah haram dan dihukum dengan berat. Tiada alternatif yang pantas, selamat dan peribadi wujud untuk memindahkan dana melintasi sempadan … atau di seluruh bandar. Percubaan untuk pembaharuan atau keluarkan sistem itu seolah-olah ditakdirkan. Pembaharuan adalah mustahil kerana dasar kewangan telah merosot ke terasnya dan perlu dibangkitkan, tidak diperbaiki; penyingkiran tidak dapat difahami kerana monopoli itu sangat teruk dan sangat berkuasa. Keperluan rakyat untuk wang menjadi jampi.

Dan, kemudian, Satoshi Nakamoto. Dan, kemudian, blokchain dan bitcoin. Bukan sekadar mata wang baru tetapi konsep wang baru dicipta, dan dalam bentuk yang tidak dapat dinaikkan kerana ia ditetapkan pada 21 juta unit . Pembekalan bitcoin hanya dapat berkurang kerana sesetengah syiling tidak dapat dielakkan hilang, contohnya, oleh orang yang melupakan kata laluan. Satoshi berkata "Koin hilang hanya membuat syiling orang lain bernilai lebih sedikit lagi. Fikirkan ia sebagai sumbangan kepada semua orang. "

Transaksi rakan seperjuangan pergi melalui seorang perantara yang dipanggil pelombong tetapi tidak ada kepercayaan yang diperlukan kerana transaksi itu dikeluarkan hanya apabila "bukti kerja" diberikan; ini terdiri daripada penambang yang menyelesaikan matematik rumit. Penyelesaiannya mahal dalam kuasa komputer dan memakan masa untuk menghasilkan tetapi mudah untuk orang lain mengesahkan. Satoshi berkomentar, "Dengan e-mata wang berdasarkan bukti kriptografi, tanpa keperluan untuk mempercayai seorang perantara pihak ketiga, wang boleh menjadi selamat dan transaksi tanpa usaha." Kekukuhan dan kesesuaian protokol blokchain itu sendiri terjamin dengan menggunakan sumber terbuka yang dapat dilihat dan dapat diverifikasi untuk semua. Mata wang swasta Satoshi merangkumi monopoli kerajaan dan perbankan pusat.

Terdapat prasyarat untuk teori dan amalan ini.

Precedent in Theory

Friedrich A. Hayek adalah ahli ekonomi Austria yang paling dihormati pada akhir abad ke-20. Dalam Denasionalisasi Wang: Analisis Teori dan Amalan Mata Wang Serentak (1976), beliau berhujah dengan bersungguh-sungguh untuk mata wang persendirian dan kompetitif untuk menggantikan kerajaan yang dikeluarkan. Hayek bertanya soalan utama. "Apabila seseorang mengkaji sejarah wang, seseorang tidak dapat menaruh rasa tertanya-tanya mengapa orang sepatutnya bangun lama dengan kerajaan menjalankan kuasa eksklusif selama dua ribu tahun yang selalu digunakan untuk mengeksploitasi dan menipu mereka. Ini boleh dijelaskan hanya dengan mitos "keperluan wang kerajaan" menjadi sangat tegas bahawa ia tidak berlaku walaupun kepada pelajar profesional perkara ini … pernah mempersoalkannya. Tetapi apabila kesahihan doktrin yang ditubuhkan meragui asasnya dengan pantas dilihat rapuh . "(Edisi revisi yang sedikit bertajuk Denationalization of Money: The Argument Refined telah diterbitkan pada tahun 1978. )

Kerajaan tahu ia sangat menguntungkan untuk merendahkan mata wang selagi orang tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menerimanya dan mereka meletakkan berat badan penuh birokrasi di belakang manipulasi mata wang. Tetapi sistem itu rapuh kerana ia bergantung pada orang yang tidak memahami bahawa pengertian adalah pencurian dan tidak mempunyai pilihan. Jika tidak, status quo runtuh. Pemenang Hadiah Nobel tahun 1974 memikirkan mengapa pemahaman orang ramai begitu sukar difahami. "[W] hy [is] monopoli kerajaan penyediaan wang … universal dianggap sebagai sangat diperlukan" dan apa yang akan berlaku "jika penyediaan wang dilemparkan ke persaingan kebimbangan swasta yang membekalkan mata wang yang berlainan." (Cadangan khusus Hayek untuk mata wang swasta dijelajahi di tempat lain dalam buku ini.)

Dengan kehebatan yang mengerikan, Hayek berhujah untuk mata wang yang akan dibangunkan oleh usahawan yang boleh membuat inovasi bentuk wang baru seperti yang mereka inovasi di kawasan lain. Salah satu kelemahan monopoli kerajaan terhadap wang adalah bahawa ia membekukan pembekuan pada jenis ciptaan kini berjalan bebas dalam cryptocurrencies.

Ahli sejarah sukarela Carl Watner memerhatikan "Tidak ada yang dapat memberitahu terlebih dahulu apa bentuk wang ini mungkin diambil kerana tidak ada yang tahu pasti apa pilihan individu atau teknologi baru yang mungkin dapat ditemui. Undang-undang memaksa orang untuk menggunakan wang Rizab Persekutuan telah membekukan perkembangan kewangan pada tahap tertentu … .Jadi bayangkan jika Kongres telah melindungi Pejabat Pos dengan meluluskan undang-undang yang akan menghalang orang daripada berkomunikasi melalui internet. Kami tidak akan pernah mengalami keajaiban e-mel. "

Bersama Hayek, ahli ekonomi Austria Murray Rothbard bergulat dengan persoalan "mengapa orang begitu bersemangat menentang mata wang persendirian?" Buku-Nya, Untuk sebuah Liberty New Manifesto Libertarian Manifesto menawarkan penjelasan. "Sekiranya kerajaan dan kerajaan hanya mempunyai monopoli dalam perniagaan pembuatan kasut dan peruncitan, bagaimanakah kebanyakan orang akan merawat libertarian yang sekarang datang untuk menegaskan bahawa kerajaan keluar dari perniagaan kasut dan membukanya secara terbuka perusahaan? "Rothbard meramalkan mereka akan menyerang libertarian dengan kemarahan kerana menafikan mereka satu-satunya sumber kasut yang mungkin. Orang ramai benar-benar didoktrinasi untuk mempercayai bahawa kerajaan diperlukan dan kehidupan seharian tidak dapat berfungsi tanpa itu.

Hayek dan Rothbard adalah luar biasa di kalangan ahli ekonomi kerana mereka memeluk wang persendirian. Malah zealot pasaran bebas jarang memenangi mata wang pasaran bebas dan perbankan swasta. Sebaliknya, mereka membahaskan isu-isu marginal seperti perbankan rizab fraksional yang merupakan pembaharuan remeh. Atau mereka berhujah untuk memulihkan standard emas. Tetapi jika piawaian emas diterapkan pada fiat yang ada, maka ia bermaksud mempercayai pemerintah dan bank-bank menjadi telus; ia bermaksud mempercayai mereka untuk bertindak secara langsung terhadap kepentingan mereka sendiri, yang mereka enggan lakukan secara sejarah. Masalah pihak ketiga yang dipercayai masih belum disentuh dan ia adalah akar semua rasuah yang lain, termasuk manipulasi mata wang. Sebuah institusi rasuah yang tidak dapat diperbaharui; ia mesti disapu atau dihindari sepenuhnya.

Apa yang boleh meyakinkan orang awam dan ekonomi bahawa mata wang swasta berfungsi dengan baik atau lebih baik daripada yang dikeluarkan kerajaan? Salah satu cara adalah untuk menunjukkan bahawa mereka sudah bekerja dengan lebih baik dengan menyediakan contoh sebenar dari masa lalu dan menggambarkan paralel untuk cryptocurrencies.

Amerika dilahirkan ke Mata Wang Swasta

Awal Amerika menawarkan pelajaran berkuasa mengenai mata wang persendirian.

Tanah jajahan British secara semulajadi menggunakan mata wang British, tetapi dasar monetari tanah air mewujudkan selera untuk wang alternatif. Rothbard dijelaskan dalam Sejarah Wang dan Perbankan di Amerika Syarikat: Era Kolonial untuk Perang Dunia, II (2002) "Great Britain secara rasmi berstatus perak … Namun, Britain juga mencipta emas dan mengekalkan standard bimetallik ,,,, Pada abad ke-17 dan ke-18 Britain, kerajaan mengekalkan nisbah pudina antara emas dan perak yang secara konsisten mengatasi emas dan perak yang dinilai rendah berhubung harga pasaran dunia. "Dasar Great Britain mewujudkan pasaran yang mantap pengganti wang sendiri.

Undang-undang Gresham memerintah wang kolonial kerana ia memerintah semua mata wang. Undang-undang menyatakan: jika dua jenis wang dinilai sama dengan undang-undang walaupun nilai pasaran satu lebih tinggi daripada yang lain, maka wang yang lebih berharga akan hilang dari peredaran umum dan digunakan untuk tujuan lain seperti penimbunan atau perdagangan luar negeri. Itulah makna frasa "wang yang buruk mengalir keluar dengan baik." Duit syiling perak yang bertubuh rana mula hilang dari peredaran di dalam tanah jajahan, yang berubah menjadi perak yang lebih ringan, wang berasaskan komoditi seperti kapas atau duit syiling asing dan peribadi. Wang ini adalah mata wang selari dengan kepingan Sepanyol yang lapan menjadi sangat popular.

Koin Amerika pertama yang ditugaskan adalah Granby atau Higley Token yang diserang oleh Dr. Samuel Higley dari Connecticut pada tahun 1737. Samuel meninggal tidak lama kemudian dan abangnya, John Higley, menghasilkan koin tembaga dari tahun 1737 hingga 1739. Menghargai token di tiga pence masing-masing, John dikatakan telah membelanjakan kebanyakan mereka di bar tempatan sehinggalah barkeep enggan menerima lagi. Kemudian dia membuang duit syiling dengan satu sisi membaca "Nilai Saya sebagai Anda Sila" dan pihak lain yang menyatakan "I Am Good Copper." Tiada nilai dicap pada duit syiling, yang amalan biasa pada masa itu. Duit syiling diedarkan secara meluas selama bertahun-tahun bahkan selepas John berhenti memintal sebahagian besarnya kerana tukang emas menggunakannya sebagai aloi yang boleh dipercayai untuk membuat perhiasan emas. Kemudian analisis metalurgi Granby mendapati koin menjadi tembaga tulen 98-99%

Granby mendapat manfaat daripada apa yang ekonomi Austria ikon Ludwig von Mises (1881-1973) dipanggil Teorema Regresi. Dalam The Teori Wang dan Kredit Mises menulis, "Teori nilai wang sedemikian dapat mengesan kembali nilai pertukaran objektif dari wang hanya ke titik di mana ia berhenti menjadi nilai wang dan menjadi semata-mata nilai komoditi. "

Profesor Ekonomi Jeffrey Rogers membongkar konsep . Hari ini membeli kuasa wang "pada hari ini, dan semalam … dan sebagainya …. Setakat ini kembali regresi … pergi … … [L] secara senyap, Mises menjelaskan, untuk wang komoditi ia kembali ke hari sebelum komoditi mula mula digunakan sebagai medium pertukaran. Pada hari itu, ia mempunyai nilai pertukaran atau kuasa beli yang hanya … sebagai komoditi biasa (untuk penggunaan atau untuk digunakan sebagai input produktif) dan bukan untuk digunakan sebagai medium pertukaran. Untuk … dolar AS yang menjadi wang fiat dengan menamatkan penebusan apa yang telah menuntut wang komoditi … rantai sejarah kembali ke hari sebelum penamatan, dan dari itu kembali ke hari sebelum komoditi itu menjadi medium pertukaran . Pemakaian logik kepada wang fiat baru, "adalah dengan merujuk kepada kadar penebusan rasmi bagi wang fiat yang ditubuhkan.

Secara ringkas, nilai wang adalah gabungan dari permintaan untuknya sebagai medium pertukaran dan permintaannya sebagai komoditi.

Hubungan Bitcoin kepada Teorema Regresi adalah penting kerana pengkritik sering memecat kriptografi sebagai wang atau mata wang kerana mereka melanggar teorem. Kebanyakan peminat bitcoin bertindak balas dalam salah satu daripada tiga cara: mereka tidak peduli; mereka mendakwa teorem tidak terpakai kepada era digital; mereka menegaskan ia terpakai untuk bitcoin, tetapi dengan cara yang salah difahami.

Ahli ekonomi Robert P. Murphy menjelaskan bagaimana bitcoin muncul sebagai medium pertukaran tanpa terikat kepada komoditi atau boleh ditebus dengan jumlah tetap kepada fiat yang ditetapkan. Artikel "Mengapa Misesian Perlu Mengetuk Dengan Berhati-hati Ketika Menipu Bitcoin" berpendapat, "[T] dia orang pertama yang diperdagangkan untuk melakukannya karena menyediakannya dengan utilitas langsung karena mereka tahu ada sekurang-kurangnya kemungkinan bahawa ia akan memberi peluang kepada kerajaan-kerajaan dunia … [T] dia pengadopsi awal Bitcoin melakukannya untuk alasan ideologi, bukan untuk sebab-sebab kewangan. "Ideologi dan kebebasan yang diberikannya adalah ' komoditi' nilai bitcoin '.

Peminat Bitcoin Jeffrey A. Tucker mengambil taktik yang berbeza. Dalam artikel Yayasan Pendidikan Ekonomi yang bertajuk "Apa yang Memberi Nilai Bitcoin Its? ," dia menunjuk pada tujuan Mises's theorum berkhidmat; ia membantu menjawab persoalan mengapa komoditi tertentu muncul sebagai mata wang manakala yang lain tidak. Tucker menganggap kemunculan garam dan bukannya kerikil, sebagai mata wang untuk keinginan yang meluas untuk garam dan utiliti langsungnya.

Tucker kemudian menghubungkan bitcoin bukan untuk kesukaran tetapi untuk perkhidmatan keras yang memenuhi keperluan mendalam dan mempunyai utiliti langsung: blockchain sebagai sistem pembayaran. "Bitcoin adalah sistem pembayaran dan wang. Sistem pembayaran adalah sumber [non-monetary]sedangkan unit perakaunan hanya menyatakan nilai dari segi harga. Perpaduan wang dan pembayaran adalah ciri yang paling luar biasa, dan yang kebanyakan pengulas mempunyai kesulitan membungkus kepalanya … …. Ini antara wang dan pembayaran selalu ada bersama kami, kecuali untuk kesekatan fisik. Jika saya memberi anda dolar untuk kepingan pizza anda, tidak ada pihak ketiga. Tetapi sistem pembayaran, pihak ketiga, dan hubungan amanah menjadi perlu apabila anda meninggalkan jarak geografi. Itulah ketika syarikat seperti Visa dan institusi seperti bank menjadi sangat diperlukan. "

Nilai bitcoin bukan monetari berada dalam sistem pembayarannya yang tidak memerlukan pihak ketiga yang dipercayai dan, bagaimanapun, tidak mempunyai batasan geografi. Jika tidak dinyatakan, untuk Tucker blokchain adalah akar bebas dengan nilai intrinsik dari mana bitcoin sebagai medium pertukaran muncul. Teorema Regresi terpakai untuk bitcoin, tetapi perlu diperluas untuk memasukkan perkhidmatan agar teorem itu sesuai dengan zaman digital.

Mata wang swasta di Amerika awal menawarkan banyak pelajaran seperti itu. Sejarah tukang emas NYC dan perak perisai Efraim Brasher (1744-1828), misalnya, menunjukkan cara yang menggunakan duit syiling persendirian yang diedarkan secara meluas melalui koloni tanpa dihalang oleh keraguan tentang kesucian dan berat badan mereka. Banyak pengusaha swasta mempunyai reputasi dalam komuniti mereka sendiri tetapi peredarannya sering dihadkan kepada komuniti tersebut. Brasher menawarkan penyelesaian. Dia terkenal dengan pengujian duit syiling yang mana dia mencantumkan "EB" jika mereka pandai. Disokong oleh reputasinya, syiling bermigrasi jauh dan luas.

Keperluan untuk peniaga menjadi reputasi yang baik menyoroti bitcoin keuntungan mempunyai sebagai mata wang. Ia menghalang keseluruhan isu pengesahan kemurnian atau berat badan. Tidak seperti duit syiling fizikal, bitcoins tidak boleh dicukur, dilancarkan, dicairkan oleh aloi atau dipatahkan oleh reputasi pelombong yang melepaskan mereka atau pengguna yang menukarnya. Bitcoin adalah bitcoin adalah bitcoin dan tiada siapa yang dapat mengubah fakta tersebut. Tetapi mata wang kriptografi bersaing antara satu sama lain untuk penerimaan. Reputasi adalah penting untuk persaingan dan ia ditubuhkan sebahagian besarnya oleh maklum balas daripada komuniti yang dihubungkan dengan Internet.

[To be continued next week]


Wendy McElroy telah bersetuju untuk "hidup menerbitkan" buku barunya semata-mata dengan Bitcoin.com. Setiap hari Sabtu anda akan menemui satu lagi ansuran dalam satu siri jawatan yang dirancang untuk disimpulkan selepas kira-kira 18 bulan. Secara keseluruhannya mereka akan membuat buku barunya "Revolusi Satoshi". Baca di sini dahulu.

        


Artikel teresebut dipapar and diterjema dari petikan sini.